مسدولیت اجتماعی سازمانی و قانون تجارت

نوع محتوا: اسلاید / PDF منبر: دکتر گلپایگانی تاریخ انتشار: 2025/12/11 بازدید: 0 دانلود: 0 نظرات: 0 برای ذخیره وارد شوید
زیرموضوع: قانون تجارت

خلاصه

مسئولیت اجتماعی رویکرد نوینی است که در تجارت بین‌المللی به‌عنوان یکی از تعهدات بنگاه‌های اقتصادی مطرح شده و سعی در ایجاد تعادل میان بهره‌وری اقتصادی و محافظت از منافع اجتماعی و زیست‌محیطی دارد. علی‌رغم ظهور این مسئولیت در امریکا و غرب، این مسئولیت مبانی جامع و محکمی در نظام فقهی دارد که این پژوهش برای اولین بار به آن می‌پردازد. با این حال، به‌نظر می‌رسد ایران یکی از کشورهای آسیب‌پذیر در این حوزه است؛ زیرا علی‌رغم نیاز به جذب سرمایه‌گذاری و رشد تجارت، وضعیتِ موازینِ متضمنِ مسئولیت اجتماعی به دلیل نو بودن و ناآگاهی اجتماعی، نامطلوب و بسیار پراکنده و غیرمتمرکز است و هنوز نظام حقوقی این مسئولیت را به‌رسمیت نشناخته و فاقد یک چارچوب مستقل است و به دلیل قدیمی بودن برخی قوانین همانند قانون تجارت، این مسئولیت جایگاه شایسته‌ای در میان مقررات ندارد. با وجود چالش‌های یادشده به‌ویژه تحریم‌های ظالمانۀ امریکا بر وضعیت اقتصادی ایران، به‌نظر می‌رسد با ایجاد حداقل‌های قانونی همراه با سیاست‌های تشویقی نرم در راستای افزایش انگیزۀ بنگاه‌های اقتصادی به‌منظور رعایت قواعد خودانتظام، می‌توان زمینۀ مناسبی برای تثبیت و ترویج مسئولیت اجتماعی در گسترۀ فعالیت‌های بازرگانی فراهم کرد.


فایل اصلی

هنوز فایل اصلی برای این پست ثبت نشده است.

فایل‌های پیوست تکمیلی

نظرات اعضا

اعضای وارد شده می‌توانند زیر این مطلب نظر بنویسند و در صورت نیاز فایل یا وویس تکمیلی پیوست کنند.

0 نظر ثبت شده

هنوز نظری ثبت نشده است. اولین نفر باش!

برای ارسال نظر باید ابتدا وارد سامانه شوید.

ورود / عضویت